ávštěva luxusní restaurace je často spojena se zvláštní příležitostí – a pro maminky neexistuje tak zvláštní příležitost jako ta pro ty nejmenší. Výzkum Národní restaurační asociace zjistil, že v průměru navštíví restauraci asi třetina dospělých Američanů, aby oslavili Den matek. Díky tomu je Den matek často nejrušnějším dnem v roce pro restaurace . Tato záplava hostů dokonce předčí i Valentýna, možná proto, že svátek v polovině února ve skutečnosti zabere stoly jen pro dva, zatímco oslava Dne matek často zabere čtyři nebo i více osob.
Restaurace nejsou jedinými podniky, které na Den matek zažívají nárůst. Národní maloobchodní federace odhaduje, že spotřebitelé v roce 2025 utratí na oslavy Dne matek 34 miliard dolarů, přičemž velká část této změny půjde na šperky, zatímco i jiná odvětví, jako jsou lázeňské služby, zaznamenávají znatelný nárůst. Dvěma největšími vítězi dne kromě restaurací jsou však květinářství (je to jejich třetí nejlukrativnější den v roce) a společnosti vyrábějící blahopřání (které doručují srdečné pozdravy třem čtvrtinám matek v Americe ). Celkově Američané utratí mnohem více za dárky pro maminky než pro tatínky – v roce 2022 lidé na Den matek utratili v průměru 246 dolarů, oproti 171 dolarům na Den otců .